ΔΙΑΦΟΡΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ, ΓΙΑ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ
Τελευταία Ενημέρωση: Friday, 25 April 2014 09:45 | Από msn.gr
Τι θα ισχύσει με τις περικοπές στις συντάξεις
Με στόχο να μην περικοπούν περαιτέρω οι συντάξεις, πρωτίστως όμως να μην υπάρξει κίνδυνος να κηρύξουν κάποια ταμεία στάση πληρωμών, η κυβέρνηση προσπαθεί να επισπεύσει τις διαδικασίες ενοποίησης των ταμείων και ενίσχυσής τους κατά το δυνατόν περισσότερο.
Την κατάσταση πιέζει ασφυκτικά τόσο η κατάργηση των κοινωνικών πόρων, όσο και η γενικευμένη κρίση, με την αδυναμία εργαζομένων και εργοδοτών να αποπληρώνουν πλήρως ή έστω εγκαίρως τις οφειλές τους προς το εκάστοτε ταμείο, αλλά και ο ολοένα αυξανόμενος αριθμός δικαιούχων σύνταξης που περιμένουν για μήνες να λάβουν έστω ένα ευρώ.
Συνεπώς οι ενοποιήσεις, με στόχο τη δημιουργία μόνο τριών ταμείων (μισθωτών, αυτοαπασχολουμένων και αγροτών), θα αρχίσουν αμέσως μετά τις εκλογές.
Κι αυτό για να μπορέσουν οι διοικητικές διαδικασίες να ολοκληρωθούν μέσα στη χρονιά καθώς από 1ης Ιανουαρίου του 2015 καταργούνται όλοι οι κοινωνικοί πόροι που εισέπρατταν δεκάδες ασφαλιστικά ταμεία - κυρίως επικουρικά - και δεν προβλέπεται η αντικατάστασή τους από άλλη παροχή.
Συγκεκριμένα, η κοινωνική ασφάλιση χάνει περίπου 450 εκατ. ευρώ ετησίως από κοινωνικούς πόρους τα οποία απορροφούσαν μεγάλα ταμεία όπως το ΕΤΕΑ (100 εκατ.) το Μετοχικό ταμείο πολιτικών υπαλλήλων (95 εκατ.) το ΕΤΑΑ - μηχανικοί, δικηγόροι - (120 εκατ.) ετησίως ενώ κοινωνικούς πόρους ύψους 35 εκατ. ευρώ θα χάσουν και μικρότερα ταμεία όπως των πετρελαιοειδών και των αρτοποιών.
Επίσης οι κοινωνικοί πόροι που εισέπρατταν ο ΟΓΑ (π.χ. από το ΦΠΑ), ο ΟΑΕΕ και το ΑΚΑΓΕ (λογαριασμός για την κοινωνική ασφάλιση) συνολικού ύψους 1,9 δισ. ευρώ ετησίως από 1.1.2015, όπως προβλέπει το πολυνομοσχέδιο, θα εισπράττονται από το Υπουργείο Οικονομικών και θα αποδίδονται ετησίως στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης και στο ΑΚΑΓΕ, υπέρ των οποίων έχουν θεσπιστεί.
Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων, το οποίο μετά την απώλεια του εσόδου που διέθετε από κοινωνικούς πόρους (ποσοστό επί των τιμολογίων των δημοσίων δαπανών) έχει χρήματα για την καταβολή μερισμάτων στους συνταξιούχους μόνο έως το Δεκέμβριο!
Τα τρία νέα ταμεία (μισθωτών, αυτοαπασχολουμένων και αγροτών) θα καλύπτουν περίπου επτά εκατομμύρια εργαζομένους και συνταξιούχους και θα χορηγούν παροχές με ενιαίους όρους και κανόνες. Αυτό σημαίνει πως επί της ουσίας το ύψος των συντάξεων που σήμερα χορηγούν κάποια επιμέρους, “αυτόνομα” ταμεία, θα ψαλιδισθεί. Για την ακρίβεια αυτός ο νέος αυτός γύρος συγχωνεύσεων αναπόφευκτα θα οδηγήσει και σε σημαντική μείωση των παροχών. Όσο και αν το διαψεύδει (προεκλογικά) η κυβέρνηση, ο στόχος που έχει περιγραφεί στα μνημόνια είναι το ποσοστό αναπλήρωσης της κύριας και της επικουρικής σύνταξης να μην υπερβαίνει αθροιστικά το 45% του συντάξιμου μισθού.
Σε κάθε περίπτωση ο υπουργός Εργασίας κ. Γ. Βρούτσης θα ανακοινώσει τις πρώτες ενοποιήσεις τον Ιούνιο, ενώ συνολικά όλα τα ταμεία είναι υποχρεωμένα να παραδώσουν έως το Σεπτέμβριο τις νέες αναλογιστικές μελέτες τους. Οπότε μετά θα αποκαλυφθεί και η σκληρή πραγματικότητα που θα οδηγήσει στις μειώσεις παροχών.
Συνεπώς οι ενοποιήσεις, με στόχο τη δημιουργία μόνο τριών ταμείων (μισθωτών, αυτοαπασχολουμένων και αγροτών), θα αρχίσουν αμέσως μετά τις εκλογές.
Κι αυτό για να μπορέσουν οι διοικητικές διαδικασίες να ολοκληρωθούν μέσα στη χρονιά καθώς από 1ης Ιανουαρίου του 2015 καταργούνται όλοι οι κοινωνικοί πόροι που εισέπρατταν δεκάδες ασφαλιστικά ταμεία - κυρίως επικουρικά - και δεν προβλέπεται η αντικατάστασή τους από άλλη παροχή.
Συγκεκριμένα, η κοινωνική ασφάλιση χάνει περίπου 450 εκατ. ευρώ ετησίως από κοινωνικούς πόρους τα οποία απορροφούσαν μεγάλα ταμεία όπως το ΕΤΕΑ (100 εκατ.) το Μετοχικό ταμείο πολιτικών υπαλλήλων (95 εκατ.) το ΕΤΑΑ - μηχανικοί, δικηγόροι - (120 εκατ.) ετησίως ενώ κοινωνικούς πόρους ύψους 35 εκατ. ευρώ θα χάσουν και μικρότερα ταμεία όπως των πετρελαιοειδών και των αρτοποιών.
Επίσης οι κοινωνικοί πόροι που εισέπρατταν ο ΟΓΑ (π.χ. από το ΦΠΑ), ο ΟΑΕΕ και το ΑΚΑΓΕ (λογαριασμός για την κοινωνική ασφάλιση) συνολικού ύψους 1,9 δισ. ευρώ ετησίως από 1.1.2015, όπως προβλέπει το πολυνομοσχέδιο, θα εισπράττονται από το Υπουργείο Οικονομικών και θα αποδίδονται ετησίως στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης και στο ΑΚΑΓΕ, υπέρ των οποίων έχουν θεσπιστεί.
Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων, το οποίο μετά την απώλεια του εσόδου που διέθετε από κοινωνικούς πόρους (ποσοστό επί των τιμολογίων των δημοσίων δαπανών) έχει χρήματα για την καταβολή μερισμάτων στους συνταξιούχους μόνο έως το Δεκέμβριο!
Τα τρία νέα ταμεία (μισθωτών, αυτοαπασχολουμένων και αγροτών) θα καλύπτουν περίπου επτά εκατομμύρια εργαζομένους και συνταξιούχους και θα χορηγούν παροχές με ενιαίους όρους και κανόνες. Αυτό σημαίνει πως επί της ουσίας το ύψος των συντάξεων που σήμερα χορηγούν κάποια επιμέρους, “αυτόνομα” ταμεία, θα ψαλιδισθεί. Για την ακρίβεια αυτός ο νέος αυτός γύρος συγχωνεύσεων αναπόφευκτα θα οδηγήσει και σε σημαντική μείωση των παροχών. Όσο και αν το διαψεύδει (προεκλογικά) η κυβέρνηση, ο στόχος που έχει περιγραφεί στα μνημόνια είναι το ποσοστό αναπλήρωσης της κύριας και της επικουρικής σύνταξης να μην υπερβαίνει αθροιστικά το 45% του συντάξιμου μισθού.
Σε κάθε περίπτωση ο υπουργός Εργασίας κ. Γ. Βρούτσης θα ανακοινώσει τις πρώτες ενοποιήσεις τον Ιούνιο, ενώ συνολικά όλα τα ταμεία είναι υποχρεωμένα να παραδώσουν έως το Σεπτέμβριο τις νέες αναλογιστικές μελέτες τους. Οπότε μετά θα αποκαλυφθεί και η σκληρή πραγματικότητα που θα οδηγήσει στις μειώσεις παροχών.
*
Σαρωτικές αλλαγές στις συντάξεις
Πρώτη καταχώρηση: Τρίτη, 15 Απριλίου 2014, 10:20
«Ψαλίδι» σε κύριες και επικουρικές συντάξεις, εφάπαξ, ασφαλιστικές εισφορές και προνοιακά επιδόματα προωθεί το Υπουργείο Εργασίας στο πλαίσιο εξορθολογισμού των δημοσίων δαπανών.
Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των αλλαγών είναι ασφυκτικό, καθώς αυτές θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως τον Ιανουάριο του 2015, ενώ ήδη στα σκαριά βρίσκεται σχέδιο ενοποίησης Ταμείων και κατάργησης κοινωνικών πόρων, εξελίξεις που επηρεάζουν άμεσα την τσέπη ασφαλισμένων και συνταξιούχων. Το χρονοδιάγραμμα σκιαγραφείται και στην έκθεση αξιολόγησης προόδου της τρόικας για την ελληνική οικονομία, η οποία αφήνει ελάχιστο χώρο για ελιγμούς στην κυβέρνηση του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά.
Ουσιαστικά ανοίγει ένας νέος κύκλος αλλαγών στο ασφαλιστικό σύστημα, που πρέπει να κλείσει μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο και ο οποίος αναμένεται να προκαλέσει νέο κύμα αντιδράσεων σε μεγάλο τμήμα του πληθυσμού.
«Τσεκούρι» στις επικουρικές
Όπως επισημαίνεται σε δημοσίευμα της εφημερίδας «Έθνος», οι περικοπές στις επικουρικές συντάξεις που έχουν δρομολογηθεί στο ενιαίο ταμείο των μισθωτών θα αποτελέσουν το παράδειγμα για να προχωρήσει το νέο «ψαλίδι» στις συντάξεις.
Ειδικότερα, από το καλοκαίρι θα ξεκινήσει η αναπροσαρμογή των επικουρικών συντάξεων των μισθωτών. Η μείωση θα κυμανθεί κοντά στο 8%, διαμορφώνοντας τη μέση σύνταξη στα 170 ευρώ, ενώ από 1η Ιουλίου έρχεται και η νέα μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 2,9% για τους εργοδότες και κατά 1% για τους εργαζομένους.
Το χρονοδιάγραμμα των ανατροπών
1η Ιουλίου
- παρεμβάσεις στις επικουρικές συντάξεις του ΕΤΕΑ
- μείωση ασφαλιστικών εισφορών κατά 3,9 ποσοστιαίες μονάδες
Τέλος Σεπτεμβρίου
- ολοκλήρωση των αναλογιστικών μελετών για τις ενοποιήσεις
Έως το τέλος του έτους
- παρεμβάσεις στα μερίσματα σε όσα Ταμεία έχουν ελλείμματα
- ενοποίηση ασφαλιστικών φορέων
- κατάργηση κοινωνικών πόρων
- εξέταση της διαδικασίας χορήγησης προνοιακών επιδομάτων σε όσους εισπράττουν υψηλή σύνταξη
1η Ιανουαρίου 2015
- νέος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων σε Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία
- παρεμβάσεις στις επικουρικές συντάξεις σε όλα τα Ταμεία (με βάση το ΕΤΕΑ)
Ενοποίηση για τα μεγαλύτερα ταμεία ΕΤΑΠ-ΜΜΕ και ΕΤΑΑ
Επόμενος στόχος του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, βάσει των επιταγών του ΟΟΣΑ, είναι η μείωση του αριθμού των Ταμείων.
Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των αλλαγών είναι ασφυκτικό, καθώς αυτές θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως τον Ιανουάριο του 2015, ενώ ήδη στα σκαριά βρίσκεται σχέδιο ενοποίησης Ταμείων και κατάργησης κοινωνικών πόρων, εξελίξεις που επηρεάζουν άμεσα την τσέπη ασφαλισμένων και συνταξιούχων. Το χρονοδιάγραμμα σκιαγραφείται και στην έκθεση αξιολόγησης προόδου της τρόικας για την ελληνική οικονομία, η οποία αφήνει ελάχιστο χώρο για ελιγμούς στην κυβέρνηση του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά.
Ουσιαστικά ανοίγει ένας νέος κύκλος αλλαγών στο ασφαλιστικό σύστημα, που πρέπει να κλείσει μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο και ο οποίος αναμένεται να προκαλέσει νέο κύμα αντιδράσεων σε μεγάλο τμήμα του πληθυσμού.
«Τσεκούρι» στις επικουρικές
Όπως επισημαίνεται σε δημοσίευμα της εφημερίδας «Έθνος», οι περικοπές στις επικουρικές συντάξεις που έχουν δρομολογηθεί στο ενιαίο ταμείο των μισθωτών θα αποτελέσουν το παράδειγμα για να προχωρήσει το νέο «ψαλίδι» στις συντάξεις.
Ειδικότερα, από το καλοκαίρι θα ξεκινήσει η αναπροσαρμογή των επικουρικών συντάξεων των μισθωτών. Η μείωση θα κυμανθεί κοντά στο 8%, διαμορφώνοντας τη μέση σύνταξη στα 170 ευρώ, ενώ από 1η Ιουλίου έρχεται και η νέα μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 2,9% για τους εργοδότες και κατά 1% για τους εργαζομένους.
Το χρονοδιάγραμμα των ανατροπών
1η Ιουλίου
- παρεμβάσεις στις επικουρικές συντάξεις του ΕΤΕΑ
- μείωση ασφαλιστικών εισφορών κατά 3,9 ποσοστιαίες μονάδες
Τέλος Σεπτεμβρίου
- ολοκλήρωση των αναλογιστικών μελετών για τις ενοποιήσεις
Έως το τέλος του έτους
- παρεμβάσεις στα μερίσματα σε όσα Ταμεία έχουν ελλείμματα
- ενοποίηση ασφαλιστικών φορέων
- κατάργηση κοινωνικών πόρων
- εξέταση της διαδικασίας χορήγησης προνοιακών επιδομάτων σε όσους εισπράττουν υψηλή σύνταξη
1η Ιανουαρίου 2015
- νέος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων σε Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία
- παρεμβάσεις στις επικουρικές συντάξεις σε όλα τα Ταμεία (με βάση το ΕΤΕΑ)
Ενοποίηση για τα μεγαλύτερα ταμεία ΕΤΑΠ-ΜΜΕ και ΕΤΑΑ
Επόμενος στόχος του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, βάσει των επιταγών του ΟΟΣΑ, είναι η μείωση του αριθμού των Ταμείων.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, το ζήτημα της ενοποίησης του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολουμένων (ΕΤΑΑ) και των εργαζομένων στον Τύπο (ΕΤΑΠ - ΜΜΕ) παραμένει ανοιχτό, καθώς οι αντιδράσεις των ασφαλισμένων είναι έντονες. Εφόσον το σχέδιο υλοποιηθεί, τα δύο Ταμεία θα συγχωνευτούν είτε στον ΟΑΕΕ (για τους ασφαλιζόμενους ως ελεύθερους επαγγελματίες) ή στο ΙΚΑ (για όσους ασφαλίζονται ως μισθωτοί) για κύρια σύνταξη.
Τελικός στόχος είναι η δημιουργία τριών υπερταμείων, που θα έχουν και την ευθύνη χορήγησης τόσο της κύριας σύνταξης όσο και της επικουρικής και του εφάπαξ. Αρχικά θα ολοκληρωθεί η διοικητική αναδιοργάνωση στα τρία ταμεία: ΙΚΑ, ΟΑΕΕ και ΟΓΑ. Στο δεύτερο στάδιο αναμένεται να υπάρξει απορρόφηση των φορέων επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας από τα τρία νέα ταμεία. Στην τρίτη φάση προβλέπεται η δημιουργία Εθνικού Φορέα Απονομής Σύνταξης που θα αποτελεί την «ομπρέλα» για όλα τα ταμεία. Εκεί θα υπαχθούν ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ και ΝΑΤ, διατηρώντας ωστόσο ξεχωριστές διευθύνσεις.
Τελευταία ενημέρωση: Τρίτη, 15 Απριλίου 2014, 10:24
Νέο χτύπημα σε μισθούς - συντάξεις
Συρρικνώνονται οι επικουρικές παροχές, περικόπτονται έσοδα
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 30/03/2014 05:45 «Το Βήμα»
Ασφαλιστικός και εργασιακός τυφώνας σαρώνει τα τελευταία υπολείμματα του υφισταμένου καθεστώτος των εργασιακών σχέσεων αλλά και των παροχών του ασφαλιστικού συστήματος. Το νομοσχέδιο της κυβέρνησης που αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα στη Βουλή και απεικονίζει την τελευταία συμφωνία με την τρόικα για μία ακόμη φορά συμπιέζει τους μισθούς του ιδιωτικού τομέα προς το κατώτατο όριο των 586 ευρώ, ενώ συρρικνώνει τις επικουρικές παροχές, περικόπτει έσοδα από το ασφαλιστικό σύστημα και ανατρέπει πλήρως τις εργασιακές σχέσεις με την επέκταση του θεσμού της ενοικίασης εργαζομένων.
Επικουρικές συντάξεις στο μισό από τον Ιούλιο και καθιέρωση ατομικών μερίδων ασφάλισης για κάθε ασφαλισμένο. Μειώσεις εισφορών αλλά και κατάργηση των κοινωνικών πόρων που χρηματοδοτούν μια σειρά ασφαλιστικών ταμείων. Καθιέρωση της ρήτρας «μηδενικού ελλείμματος» και περικοπή των παροχών όπου υπάρχουν ελλείμματα.
Επίσημη καθιέρωση «τεσσάρων κατώτατων μισθών» στον ιδιωτικό τομέα, με τη μείωση των τριετιών για τους μακροχρόνια ανέργους. Περαιτέρω ελαστικοποίηση στις περιπτώσεις παροχής προσωρινής απασχόλησης.
Ο υπολογισμός
Οι μειώσεις των επικουρικών συντάξεων με την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού τους τίθενται σε εφαρμογή από τον Ιούλιο 2014 αντί του Ιανουαρίου 2015, ενώ περικοπές προβλέπονται επίσης στις παροχές μετοχικών ταμείων και φορέων πρόνοιας όπου δεν τηρείται η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος.
Αυτό σημαίνει ότι τα Ταμεία θα μειώνουν αντιστοίχως τις παροχές τους έτσι ώστε να προσαρμόζονται στα έσοδά τους. Στο νομοσχέδιο αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι τα μετοχικά ταμεία δημοσίων υπαλλήλων και ενόπλων δυνάμεων θα πρέπει να προχωρήσουν σε αναλογιστικές μελέτες και εφόσον είναι ελλειμματικά να περικόψουν αναλόγως το μέρισμά τους.Σύμφωνα με το νομοσχέδιο:
1. Την 1η Ιουλίου 2014 αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού και αναπροσαρμογής των συντάξεων στο ΕΤΕΑ (επικουρικό των μισθωτών). Πλέον για τον υπολογισμό της σύνταξης θα λαμβάνεται υπόψη ο συντελεστής βιωσιμότητας των Ταμείων, με βάση τον οποίο θα αναπροσαρμόζονται και οι παροχές. Αφού γίνουν οι απαραίτητες μελέτες, τα ελλειμματικά ταμεία θα περικόπτονται ανάλογα με τις παροχές.
2. Από τον Ιούλιο εφαρμόζεται «μεικτό» σύστημα υπολογισμού των συντάξεων του ΕΤΕΑ. Το τμήμα της σύνταξης που αντιστοιχεί στον χρόνο ασφάλισης ως τις 30 Ιουνίου 2014 θα υπολογίζεται με το «παλαιό σύστημα» και το τμήμα που αντιστοιχεί στον χρόνο ασφάλισης από τον Ιούλιο και εντεύθεν με τον νέο τρόπο υπολογισμού. Το νέο σύστημα θα είναι διανεμητικό με προκαθορισμένες εισφορές και νοητή κεφαλαιοποίηση.
3. Από τον Ιανουάριο του 2014 δημιουργούνται «ατομικές μερίδες ασφάλισης» για τους ασφαλισμένους.
4. Τα μετοχικά ταμεία πολιτικών υπαλλήλων και των σωμάτων ασφαλείας υποβάλλουν υποχρεωτικά κάθε έτος αναλογιστική μελέτη, αρχής γενομένης από το 2014. Με βάση αυτή τη μελέτη θα καθορίζονται και οι παροχές.
5. Ολα τα επικουρικά ταμεία του υπουργείου Εργασίας και οι αντίστοιχοι τομείς των σωμάτων ασφαλείας θα λειτουργούν με βάση τα ισχύοντα στο ΕΤΕΑ.
6. Επίσης στο νομοσχέδιο υπάρχουν ασφαλιστικές ρυθμίσεις για την οικονομική ενίσχυση του ΟΑΕΕ (ταμείο αυτοαπασχολουμένων). Oι νέοι ασφαλισμένοι - που δεν συμπληρώνουν μηνιαίως 25 ημέρες ασφάλισης στο ΙΚΑ - μεταφέρονται στον ΟΑΕΕ. Οι εισφορές στον ΟΑΕΕ θα εισπράττονται κάθε μήνα και όχι κάθε δίμηνο, όπως ίσχυε ως τώρα, με τον υποχρεωτικό συμψηφισμό επιχορηγήσεων και ενισχύσεων με τις οφειλές στα Ταμεία.
Οσοι οφείλουν σε ασφαλιστικά ταμεία (αναφέρεται κυρίως στον ΟΓΑ) δεν θα μπορούν να εισπράττουν επιδοτήσεις, αποζημιώσεις, επιχορηγήσεις και δανειοδοτήσεις που καταβάλλονται από το Δημόσιο.
Οι μειωμένες εισφορές
Τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3,9 ποσοστιαίες μονάδες από 1ης Ιουλίου και την καταβολή για τελευταία φορά από τον ΟΑΕΔ του... μισού οικογενειακού επιδόματος για το 2014 προβλέπει το νομοσχέδιο υλοποιώντας την πρόσφατη συμφωνία με τους δανειστές.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, καταργούνται από το 2015 τα οικογενειακά επιδόματα, τα συμπληρωματικά επιδόματα και οι άλλες παροχές που χορηγούσε ο ΟΑΕΔ. Το μέτρο έρχεται ως απόρροια της κατάργησης των αντίστοιχων των ασφαλιστικών εισφορών υπέρ του Οργανισμού. Για το 2014 το πολυνομοσχέδιο προβλέπει την καταβολή για τελευταία φορά του μισού από το προβλεπόμενο ποσό των οικογενειακών επιδομάτων.
Με τη μείωση που θα εφαρμοστεί από τον Ιούλιο οι εισφορές διαμορφώνονται ως εξής: Εργοδοτική εισφορά 0,24% υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού Προγραμμάτων Επαγγελματικής Κατάρτισης και Εκπαίδευσης (ΕΛΠΕKΕ). Εργοδοτική εισφορά 0,12% υπέρ του Ειδικού Κοινού Λογαριασμού Ανεργίας (ΕΚΛA). Εισφορά εργαζομένου 0,10% υπέρ του Ειδικού Κοινού Λογαριασμού Ανεργίας (ΕΚΛA).
Εισφορά εργοδότη υπέρ του κλάδου παροχών ασθένειας και μητρότητας σε χρήμα καθορίζεται σε ποσοστό 0,25%.
Η μείωση 2,9% για τους εργοδότες (1% στράτευση, 1% ΔΛΟΕΜ, 0,20% ΛΑΕΚ και 0,25% ΕΛΠΕΚΕ) και 1% (ΔΛΟΕΜ) για τους εργαζομένους θα επιφέρει μια σημαντική ελάφρυνση του κόστους για τους εργοδότες και μια μικρή αύξηση των μισθών για τους εργαζομένους.
Κατάργηση κοινωνικών πόρων
· Δραματική μείωση των εσόδων τους θα υποστούν μια σειρά ασφαλιστικά ταμεία με την κατάργηση των κοινωνικών πόρων που εισέπρατταν μέχρι σήμερα, γεγονός που αναμένεται να επιδράσει αναλόγως και στις παροχές τους. Πρόκειται για τους εξής ασφαλιστικούς φορείς:
· Ταμείο Αλληλοβοηθείας Υπαλλήλων Εθνικού Τυπογραφείου (ΤΑΠΕΤ). Τομέας Πρόνοιας Προσωπικού ΟΛΘ του Ταμείου Πρόνοιας Ιδιωτικού Τομέα (ΤΑΠΙΤ). Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ - τ.ΕΤΕΑΜ) και ο Τομέας Πρόνοιας Προσωπικού Εταιρειών Τσιμέντων του ΤΑΠΙΤ. ΕΤΕΑ (τ. ΤΑΔΚΥ) και ο Τομέας Πρόνοιας Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ). Τομέας Πρόνοιας Ορθόδοξου Εφημεριακού Κλήρου Ελλάδος (ΤΠΟΕΚΕ) του ΤΠΔΥ. Τομέας Πρόνοιας Προσωπικού Εμπορικών, Επαγγελματικών, Βιοτεχνικών Επιμελητηρίων του Κράτους (ΕΒΕΒΕΚ) του ΤΠΔΥ. Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (τ. ΕΤΕΑΜ - ΤΕΑΕΥΕΕΟ). Κλάδος Κύριας Σύνταξης του ΟΑΕΕ, του ΕΤΕΑ (τ. ΕΤΕΑΜ - ΤΑΠΕΑΠΙ) και του Τομέα Πρόνοιας Προσωπικού Ιπποδρομιών του ΤΑΠΙΤ. Το τέως Ταμείο Αρωγής Υπαλλήλων Υπουργείου Εμπορίου - ΤΕΑΔΥ, το ΤΕΑΠΟΚΑ, το ΤΕΑΠΕΡΤΤ, το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ) κ.ά.
Επεκτείνεται η ενοικίαση εργαζομένων
Με κατώτατους μισθούς πολλών ταχυτήτων συμπιέζονται προς το όριο των 586 ευρώ οι αμοιβές στον ιδιωτικό τομέα
Κατώτατους μισθούς πολλών ταχυτήτων καθιερώνει η κυβέρνηση στον ιδιωτικό τομέα, συμπιέζοντας με τον τρόπο αυτόν τις αμοιβές προς το όριο των 586 ευρώ.
Με κατώτατους μισθούς πολλών ταχυτήτων συμπιέζονται προς το όριο των 586 ευρώ οι αμοιβές στον ιδιωτικό τομέα
Κατώτατους μισθούς πολλών ταχυτήτων καθιερώνει η κυβέρνηση στον ιδιωτικό τομέα, συμπιέζοντας με τον τρόπο αυτόν τις αμοιβές προς το όριο των 586 ευρώ.
Με τη διάταξη του νομοσχεδίου που καθιερώνει μειωμένη προσαύξηση κατά 50% για τις τριετίες των υπό πρόσληψη μακροχρονίως ανέργων, οδηγούμαστε ήδη σε τέσσερις περιπτώσεις κατώτατων αμοιβών.
Πρώτον, μακροχρόνια άνεργοι άνω των 25 ετών, που προσλαμβάνονται ως υπάλληλοι με τον κατώτερο μισθό, θα λαμβάνουν προσαύξηση 5% για κάθε τριετία (και ως 15% για προϋπηρεσία πάνω από 9 έτη). Σήμερα η προσαύξηση είναι 10% για κάθε τριετία.
Δεύτερον, μακροχρόνια άνεργοι που προσλαμβάνονται ως εργατοτεχνίτες δεν επηρεάζονται από τις αλλαγές, αφού η μείωση κατά 50% των τριετιών αφορά μόνο τους υπό πρόσληψη υπαλλήλους. Ετσι, εργατοτεχνίτης που έχει από 6 έως 9 έτη προϋπηρεσία δικαιούται βασικό ημερομίσθιο 26,18 ευρώ και 2,62 ευρώ επίδομα τριετιών.
Τρίτον, εργαζόμενοι άνω των 25 ετών δεν θα υποστούν κάποια αλλαγή, αφού η μείωση αφορά μόνο ανέργους που προσλαμβάνονται. Ετσι διατηρείται η προσαύξηση 10% για κάθε τριετία. Οπότε ένας εργαζόμενος με τουλάχιστον εννιά χρόνια προϋπηρεσίας δικαιούται 761,9 ευρώ τον μήνα (586,08 βασικός μισθός και 175,82 ευρώ επίδομα τριετιών), ενώ ένας μακροχρόνια άνεργος με την ίδια προϋπηρεσία που προσλαμβάνεται θα λάβει χαμηλότερες αποδοχές λόγω της μείωσης των τριετιών κατά 50%.
Τέταρτον, εργαζόμενος κάτω των 25 ετών λαμβάνει ήδη χαμηλότερο μισθό από τον κατώτατο, δηλαδή 510,95 ευρώ αντί 586 ευρώ.
Τέλος, οι προϋποθέσεις για την ενοικίαση εργαζομένων από Εταιρείες Προσωρινής Απασχόλησης γίνονται πιο «ελαστικές». Για παράδειγμα, η απασχόληση μισθωτού με σύμβαση προσωρινής απασχόλησης δεν επιτρέπεται όταν ο έμμεσος εργοδότης έχει κάνει απολύσεις το προηγούμενο τρίμηνο αντί εξάμηνο που ίσχυε μέχρι τώρα. Στην περίπτωση ομαδικών απολύσεων το αντίστοιχο διάστημα μειώνεται από τους δώδεκα - σήμερα - στους έξι μήνες. Ταυτοχρόνως επεκτείνεται ο θεσμός της ενοικίασης εργαζομένων χωρίς ουσιαστικούς όρους, προϋποθέσεις και προστατευτικές διαδικασίες, ακόμη και στα δημόσια έργα.
Οι ψηφισθείσες διατάξεις του πολυνομοσχεδίου
Προς: Πρωτοβάθμιες Οργανώσεις
Οπως αναρτήθηκε στην σελίδα της ΠΟΑΞΙΑ
Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι,
Ψηφίστηκε, χθες, κατά πλειοψηφία, από τη Βουλή των Ελλήνων το πολυνομοσχέδιο της Κυβέρνησης, συμπεριλαμβανομένων και των διατάξεων εκείνων, την απόσυρση των οποίων είχαμε ζητήσει, ως επιζήμιων για τον ασφαλιστικό μας φορέα.
Μετά από έντονες πιέσεις προς τους αρμόδιους Υπουργούς, προς βουλευτές των συγκυβερνώντων κομμάτων, αλλά και με δια ζώσης παρέμβαση στον ίδιο τον κ. Πρωθυπουργό, καταφέραμε να αποτρέψουμε τα χειρότερα όσον αφορά τα ασφαλιστικά μας ταμεία, αλλά και να διασφαλίσουμε ότι το ποσό των 500 ευρώ από το πλεόνασμα θα χορηγηθεί σε ένα μεγαλύτερο του αρχικά προϋπολογισθέντος αριθμού δικαιούχων. Ειδικότερα, με βάση τα όσα διαδραματίστηκαν πριν και κατά τη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου και εν αναμονή της τελικής του μορφής, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
1) ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΕΦΑΠΑΞ ΧΡΗΜΑΤΙΚΗΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΣΕ ΕΝΣΤΟΛΟΥΣ
1. Στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής, τα οποία αμείβονται σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 50 και 51 του ν.3205/2003 (Α' 297), όπως ισχύουν, και ευρίσκονταν σε ενέργεια κατά την 31-1-2014, καταβάλλεται εφάπαξ χρηματική ενίσχυση, ύψους πεντακοσίων (500) ευρώ. Η καταβολή της ενίσχυσης πραγματοποιείται μέσω της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών (Ε.Α.Π.) με καταστάσεις που συντάσσουν σι εκκαθαριστές αποδοχών των οικείων Υπηρεσιών.
2. Η ανωτέρω ενίσχυση καταβάλλεται ολόκληρη, εφόσον οι συνολικές μεικτές τακτικές αποδοχές μηνός Ιανουαρίου 2014 των ανωτέρω στελεχών, δεν υπερέβαιναν τα χίλια πεντακόσια (1.500) ευρώ. Για αποδοχές πάνω από χίλια πεντακόσια (1.500) ευρώ και μέχρι χίλια πεντακόσια σαράντα δύο (1.542) ευρώ, η εφάπαξ χρηματική ενίσχυση μειώνεται κατά δώδεκα (12) ευρώ για κάθε ένα (1) επιπλέον ευρώ αποδοχών.
3. Για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος άρθρου, στις μηνιαίες τακτικές αποδοχές δεν συνυπολογίζονται οι κάτωθι παροχές:
α) Η οικογενειακή παροχή (άρθρο 17 του ν.4024/2011 (ΦΕΚ 226 Α)).
β) Η ειδική αποζημίωση (πενθήμερα) της αριθμ.2015007/1423/0022/14.2.1989 κ.υ.α. (ΦΕΚ 199 Β), που κυρώθηκε με το άρθρο 7 παρ.1 του ν.1858/1989 (ΦΕΚ 148 Α) και της αριθμ.164721/4033/12.1.1982 κ.υ.α. (ΦΕΚ 58 Β'), που κυρώθηκε με το άρθρο 55 παρ.Θ του ν.1249/1982 (ΦΕΚ 43 Α).
γ) Το επίδομα αυξημένης επιχειρησιακής ετοιμότητας μονάδων (νυχτερινά) (άρθρο 51 παρ.Α8 του ν. 3205/2003).
4. Η ανωτέρω χρηματική ενίσχυση είναι αφορολόγητη, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν κατάσχεται ούτε συμψηφίζεται με ήδη βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο ή πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
Δυστυχώς, πρέπει να επισημανθεί ότι η πρότασή μας για δικαιότερη κατανομή του ποσού στο σύνολο του αστυνομικού προσωπικού, δεν έγινε αποδεκτή από το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης.
2) «Από 1.7.2014, καταργούνται:
1. Η απόδοση στους ασφαλιστικούς φορείς του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, του ποσοστού 4% των εισπρακτέων από τρίτους ή φορείς μη επιχορηγούμενους από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, εσόδων από την παροχή υπηρεσιών προς αυτούς, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3, του άρθρου 22, του ν. 3938/2011(Α.61). Το ανωτέρω ποσοστό αποτελεί, εφεξής, έσοδο του Κρατικού Προϋπολογισμού, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2, του άρθρου 22, του ανωτέρω νόμου.
2. Η απόδοση στο Ταμείο Αρωγής Υπαλλήλων Αστυνομίας Πόλεων, των ποσών που προβλέπονται με τις διατάξεις της παρ. 1, του άρθρου 20, του ν. 4058/2012(Α.63), όπως ισχύει. Τα ποσά αυτά αποτελούν εφεξής έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού.
3. Η κράτηση 3% επί των διενεργηθέντων παντός είδους προμηθειών, κατασκευών, αγορών, επισκευών, που πραγματοποιούνται για λογαριασμό του ΤΕΑΠΑΣΑ/ΤΠΑΣ, όπως προβλέπεται με τις διατάξεις του άρθρου 8, του Α.Ν. 884/1937(A.387), όπως αντικαταστάθηκε με την περ. ιη, της παρ. 1, του άρθρου 3, του ν. 1169/1981(A.180)». κλπ.
Μετά τις έντονες διαμαρτυρίες μας και παρεμβάσεις μας, που έλαβαν χώρα και κατά τη συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, υπήρξε τροποποίηση της αρχικής διάταξης που προέβλεπε και την κατάργηση του κατωτέρω κοινωνικού πόρου (καταδικαστικές αποφάσεις), ως εξής ώστε να ισχύει από 1.7.2014:
Β. Η παρ. 1 του άρθρου 20, του ν.4058/2012 (A' 63), αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«1.α. Στο Μετοχικό Ταμείο Στρατού και στο Ταμείο Αρωγής Υπαλλήλων Αστυνομίας Πόλεων, περιέρχεται ως πόρος σε ποσοστό 68% και 32% αντίστοιχα, ποσοστό 5% επί των επιβαλλόμενων σε χρήμα ποινών, καθώς και επί των ποσών που προκύπτουν από τη μετατροπή των στερητικών της ελευθερίας ποινών.
β. Στο Μετοχικό Ταμείο Στρατού, περιέρχεται ως πόρος σε ποσοστό 68% το ποσό που προέρχεται από την εκποίηση των πάσης φύσεως πλεοναζόντων και μη αναγκαιούντων ή πεπαλαιωμένων κινητών πραγμάτων, ιδίως υλικών, εφοδίων, μηχανημάτων, παντός είδους τροχοφόρων και πλωτών μέσων της Ελληνικής Αστυνομίας, που δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για το σκοπό για τον οποίο προορίζονται. Τα ανωτέρω υλικά παραδίδονται στις αρμόδιες υπηρεσίες του Στρατού Ξηράς και ακολουθείται η ισχύουσα διαδικασία για την εκποίηση πολεμικού υλικού.»
Γ. Η διάταξη της ανωτέρω περίπτωσης Β΄ ισχύει από 1.7.2014.
3) Η Βουλή, τέλος, είχε κληθεί, να ψηφίσει την ακόλουθη διάταξη, που άλλαζε άρδην τον τρόπο υπολογισμού των επικουρικών συντάξεων, αλλά και του εφάπαξ βοηθήματος, πέραν του ότι θα επανέφερε το ΤΕΑΠΑΣΑ στην εποπτεία του Υπουργείου Εργασίας:
Δ. Από 1.1.2015 οι φορείς, τομείς και κλάδοι Επικουρικής ασφάλισης αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, οι Τομείς του Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Απασχολούμενων στα Σώματα Ασφαλείας (ΤΕΑΠΑΣΑ) αρμοδιότητας του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη λειτουργούν με βάση το διανεμητικό σύστημα προκαθορισμένων εισφορών με νοητή κεφαλαιοποίηση και οι ασφαλιστικές εισφορές που καταβάλλονται για κάθε ασφαλισμένο τηρούνται σε ατομικές μερίδες. Από την ίδια ημερομηνία οι διατάξεις του άρθρου 42 του ν.4052/2012 (Α΄41), όπως ισχύει, έχουν ανάλογη εφαρμογή και στους εν λόγω φορείς, τομείς και κλάδους».
Επρόκειτο για μια ωμή παρέμβαση στον ασφαλιστικό μας φορέα, ο οποίος είχε καταστεί αυτόνομος και είχε υπαχθεί στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, προκειμένου να ρυθμίζει αυτόνομα τα του οίκου του, αλλά η κυβέρνηση επικαλούμενη τις μνημονιακές δεσμεύσεις επιχείρησε να ακυρώσει ό,τι είχαμε επιτύχει μέχρι σήμερα για τη βιωσιμότητα του ΤΕΑΠΑΣΑ και τη διασφάλιση του ύψους του εφάπαξ βοηθήματος και των επικουρικών συντάξεων. Οι Ομοσπονδίες μας μόλις πληροφορήθηκαν τις προθέσεις της Κυβέρνησης και ιδίως του Υπουργού Εργασίας κ. Ιωάννη ΒΡΟΥΤΣΗ, σήμαναν συναγερμό και κατέστησαν σαφές σε όλα τα επίπεδα ότι τυχόν υπαναχώρηση θα σήμαινε εμπαιγμό των ενστόλων.
Κατόπιν τούτου, ο Υπουργός Εργασίας από το βήμα της Βουλής δήλωσε ότι αφενός το Ταμείο παραμένει υπό την εποπτεία του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης, αφετέρου δε με νομοτεχνική βελτίωση που κατέθεσε, εξαιρείται το Ταμείο Πρόνοιας από τον νέο τρόπο υπολογισμού των εφάπαξ βοηθημάτων που θα ισχύσει για όλα τα ταμεία από 1/1/2015, σύμφωνα με το μαθηματικό τύπο του Υπουργείου Εργασίας. Είμαστε όμως υποχρεωμένοι να μην εφησυχάζουμε διότι ελλοχεύει ο κίνδυνος νέων ρυθμίσεων εις βάρος του ασφαλιστικού μας φορέα και των προσδοκιών των συναδέλφων μας για ένα αξιοπρεπές εφάπαξ.
Διαβεβαιώνουμε τους συναδέλφους και τις συναδέλφισσες ότι το συνδικαλιστικό μας κίνημα τελεί σε επαγρύπνηση, διεκδικώντας την αποκατάσταση των αδικιών δεδομένων ότι ο ασφαλιστικός μας φορέας έχει υποστεί καίριο πλήγμα εξαιτίας των γνωστών «κουρεμάτων» με το Ν. 4050/2010 (τα αποθεματικά του ΤΕΑΠΑΣΑ απομειώθηκαν κατά 360 εκατ. ευρώ και του ειδικού λογαριασμού αρωγής (Ίδρυμα εξοχών), που στηρίζεται αποκλειστικά στις εισφορές μας απομειώθηκαν κατά 70%, ήτοι υπέστησαν απώλεια 16.620.270 ευρώ).
Τέλος, επειδή οφείλουμε να είμαστε ακριβοδίκαιοι, επισημαίνουμε ότι πολλοί βουλευτές από όλο το πολιτικό φάσμα και ιδιαίτερα οι βουλευτές που προέρχονται από το Σώμα της Ελληνικής Αστυνομίας, στήριξαν με έμφαση τα δίκαια αιτήματά μας, αποδεικνύοντας ότι με τη σθεναρή τους στάση δύνανται να προστατέψουν τον ένστολο.
Στην προσπάθειά μας αυτή προσβλέπουμε στην στήριξη όλων των βουλευτών, καθώς ο δρόμος θα είναι μακρύς.